krakowski

Znakomity reżyser, scenarzysta i producent filmowy, laureat nagrody Emmy – Andrzej Krakowski będzie gościem specjalnym tegorocznego Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Poprowadzi warsztaty scenopisarstwa, spotka się z widzami na publicznym czytaniu jednej ze swoich sztuk, a także na pokazach swoich filmów i serialu. Zaprezentuje też swoje rysunki satyryczne.

Andrzej Krakowski w latach 1964–68 studiował na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, a potem w renomowanych filmowych uczelniach w USA. W 1968 musiał emigrować z Polski. Dziś wykłada na uczelniach w USA i Izraelu. Stworzył wiele nagradzanych filmów fabularnych i dokumentalnych. Jest autorem świetnych książek o losach polskich Żydów, którzy rozwijali w Stanach Zjednoczonych przemysł filmowy: „Pollywood. Jak stworzyliśmy Hollywood” i „Pollywood. Uciekinierzy w raju”. Gdzie spotkamy Andrzeja Krakowskiego w trakcie festiwalu?

W czwartek 14.09 o g. 18.00 odbędzie się kolejne spotkanie z reżyserem, tym razem w Domu Literatury przy ul. Roosevelta 17. Reżyser otworzy wystawę własnych rysunków satyrycznych oraz weźmie udział w pokazach dwóch filmów: „Triumf ducha” (scenariusz A. Krakowski) oraz „Looking for a Palladin" (scenariusz i reżyseria A. Krakowski).

krakowski

Znakomity reżyser, scenarzysta i producent filmowy, laureat nagrody Emmy – Andrzej Krakowski – będzie gościem specjalnym tegorocznego Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Poprowadzi warsztaty scenopisarstwa, spotka się z widzami na publicznym czytaniu jednej ze swoich sztuk, a także na pokazach swoich filmów i serialu. Zaprezentuje też swoje rysunki satyryczne.

Andrzej Krakowski w latach 1964-68 studiował na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, a potem w renomowanych filmowych uczelniach w USA. W 1968 musiał emigrować z Polski. Dziś wykłada na uczelniach w USA i Izraelu. Stworzył wiele nagradzanych filmów fabularnych i dokumentalnych. Jest autorem świetnych książek o losach polskich Żydów, którzy rozwijali w Stanach Zjednoczonych przemysł filmowy: „Pollywood. Jak stworzyliśmy Hollywood” i „Pollywood. Uciekinierzy w raju”. Gdzie spotkamy Andrzeja Krakowskiego w trakcie festiwalu?

W środę o g. 18:00 w Centrum Dialogu im. M. Edelmana przy ul. Woj. Polskiego 83 odbędzie się performatywne czytanie sztuki pt. „Meyer i spółka”, autorstwa Krakowskiego i Michała Komara. Zaplanowano też dyskusję o losach polskich Żydów, którzy rozwijali w Stanach Zjednoczonych przemysł filmowy. Spotkanie skończy pokaz dwóch filmów Andrzeja Krakowskiego: „Farewell to my Country” – pełnometrażowego obrazu o generacji polskiego Marca’68 oraz kręconego w Kolumbii filmu fabularnego „Tides of war”.

Bilety w cenie 15 zł, do kupienia w Klubie Scenografia

front 1

Kiedyś zachwycał jako współtwórca legendarnej w latach 80. grupy Katharsis. Teraz powraca na scenę z zupełnie innym repertuarem – z wyjątkową wrażliwością interpretuje mistyczną muzykę chasydów polskich. W ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur Symcha Keller zabierze nas w muzyczną podróż śladami swojej najnowszej płyty „Bramy”.

 „Bramy” to płyta niezwykła, oddająca ducha czasów minionych, mających swoje źródło przed setkami lat. Czasów, które tworzyły rytuały, nadawały ducha modlitwie oraz zrodziły żydowską muzykę chasydzką.  Album poświęcony jest rebemu Icchakowi Frojmowskiemu, kantorowi łódzkiej synagogi, u którego Symcha Keller uczył się prowadzenia modlitw. Reb Icchak Frojmowski modlił się cicho i niezwykle łagodnie, używał laszon kodesz tj. języka starohebrajskiego. Prowadził modlitwy na swój własny sposób, na niepowtarzalne melodie.

Większość utworów, jakie usłyszymy podczas koncertu, to stare chasydzkie niguny, pochodzące z różnych dworów chasydzkich. Ruch chasydzki to najpiękniejszy owoc mistyki żydowskiej, to świat w którym muzyka stanowiła drogę do raju. Rabi Nachman z Bracławia mawiał: „Jest wiele dróg prowadzących do Boga i wiele wspaniałych komnat, ale w tych wielkich komnatach czasami łatwo się pogubić, a przecież jest jedna mała skromna komnata – komnata pieśni i muzyki. Wystarczy przez nią przejść aby stanąć u wrót raju”.

Interpretacje pieśni w wykonaniu Symchy Kellera porywają autentycznością i mistycyzmem. On sam jednak żartuje, że ich styl bywa określany przewrotnie łódzko-bałucko-chasydzkim. Nic dziwnego, autor „Bram” to również łódzki działacz na rzecz społeczności i kultury żydowskiej oraz były przewodniczący Łódzkiej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej.

Koncert odbędzie się we wtorek, 12 września o g. 20:00 w Klubie Scenografia.

Yankel Band and Robert Stefanski fot Jan Świderski

Grupa Yankel Band powstała w 2000 roku. Tworzy muzykę instrumentalną, łącząc klimaty muzyczne wyniesione z tradycji żydowskiej, cygańskiej i hiszpańskiej. Podstawą instrumentalną w kreowaniu brzmienia grupy, nagradzanej na festiwalach jazzowych, bluesowych, a także etnicznych, są skrzypce oraz gitary. Autorami kompozycji i aranżacji są Piotr Przybył i Krzysztof Kociszewski, na gitarze basowej gra Radek Wróbel. Do festiwalowego projektu dołączył znakomity klarnecista Robert Stefański. Połączenie skrzypiec, klarnetu, gitary klasycznej i gitary basowej tworzy niezwykle ciekawe współbrzmienia i klimat, który oddaje charakter muzyki klezmerskiej.

Niektóre z utworów, które usłyszymy  w klubie festiwalowym Pop'n'Art zostały skomponowane już po wojnie przez znakomitych artystów. W koncercie nie zabraknie utworów Daniela Galaya czy Beli Kovacs'a. Miłośnicy tradycyjnych klezmerskich brzmień mogą liczyć na klasyczne, choć na nowo zaaranżowane melodie: „Hava nagila”, czy swingowy evergreen „Bei mir bist du shein”, zagrany w stylu gipsy swing.

Muzykę Yankel Band będzie można zabrać do domu, bo specjalnie dla festiwalu wydana została płyta „Hava nagila czyli radujmy się”, zawierająca cały materiał muzyczny koncertu.

Opiemme Delfini Dolphins tribute to Sibilla Aleramo 2017

Opiemme pochodzi z Włoch, tworzy street art i uliczną poezję, konsekwentnie balansując na pograniczu obrazu oraz tekstu. Opartą na słowie sztukę Opiemme podziwiać można w galeriach oraz przestrzeniach publicznych takich miast, jak Paryż, Barcelona, Sewilla, Turyn, Mediolan czy Bolonia, w Polsce natomiast w Gdańsku i w Łodzi.

Partnerami działań Opiemme są Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki oraz XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Piotrowiczowej. Cykl rozpocznie projekt kaligraficzny, dzięki któremu zmieni się nie do poznania frontowa elewacja budynku szkoły podstawowej. Opiemme nie chce jeszcze zdradzać szczegółów tego przedsięwzięcia, wiadomo jednak, że formalnych inspiracji dla swojej pracy poszukuje w typograficznym dorobku Władysława Strzemińskiego.

Później przyjdzie czas na warsztaty adresowane przede wszystkim do społeczności lokalnej, skupionej wokół obu bałuckich szkół. To otwarte dla osób w różnym wieku spotkanie będzie okazją do wielozmysłowego kontaktu m.in. z kulturą rosyjską, żydowską i niemiecką. Uczestnicy będą wchodzić w dialog z obcymi kulturami nie tylko poprzez dyskusję czy wykonywanie zadań, ale też dzięki słuchaniu języka i muzyki, czy też próbowaniu przysmaków serwowanych w Izraelu, Niemczech czy Rosji. Istotną częścią tego wydarzenia będzie moduł typograficzny poprowadzony przez Opiemme. Osoby biorące udział w warsztatach wyłonią w ich trakcie „słowa dialogu”, czyli pojęcia jak najlepiej odzwierciedlające ideę międzykulturowego porozumienia.

Słowa te zostaną wykorzystane w akcji „Język miasta, język sztuki – poezja miasta na ulicach i chodnikach Bałut”. Na chodnikach w pobliżu szkół powstaną zbudowane ze słów ścieżki, które zostaną stworzone wspólnie przez Opiemme i uczestników warsztatow. Początek cyklu wydarzeń nastąpi 11 września, finałowa prezentacja odbędzie się 16 września.

Partnerzy wydarzenia:

clariant  Torggler

expo

Widziały, jak miasto budowało swoją potęgę, jak upadło, a potem znów się podniosło. Kobiety – Polki, Niemki, Żydówki, Rosjanki – często mało widoczne albo zapomniane. A przecież to dzięki nim Łódź zachowała swoją osobowość i niezwykły klimat. Konferencja „Archeologia śladu”, którą zaplanowano na 11 września, stanie się dobrą okazją, żeby o tym przypomnieć i pokazać, jak ważną rolę w historii miasta odegrały kobiety. Cykl prezentacji jest częścią Festiwalu Łódź Czterech Kultur i rozpocznie się o g. 10:00 w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.

Podczas konferencji badacze-humaniści zaprezentują miejską opowieść, stworzoną z głosów wielu kobiet, bez których historia Łodzi nie byłaby taka sama. – Warto spojrzeć na ich dzieła i dokonania, a także przyjrzeć się ich dokumentom osobistym, pamiętnikom i listom, które są próbami poszukiwania ogniw spajających przeszłość z współczesną rzeczywistością kulturową, polityczną i mentalną – podkreślają organizatorzy. „Ślad”, jako ważna kategoria współczesnej humanistyki, poprowadzi do od-tworzenia istotnych dla dziejów Łodzi idei, zjawisk i losów ludzkich. Te rekonstrukcje będą prezentowane w trzech blokach tematycznych: „Krajobrazy”, „Szkice” i „Portrety”.

Konferencja „Archeologia śladu” została pomyślana jako dyskusja o duchu tego miejsca, który czyni z Łodzi miasto merkuriańskie i nowoczesne, a zarazem zanurzone w historii. Cykl spotkań będzie okazją do przyjrzenia się sylwetkom kilku niezwykłych kobiet mieszkających w Łodzi, które miały i do tej pory mają wpływ na życie miasta. Uczestnicy konferencji zapoznają się między innymi ze wspomnieniami Heleny Anny Geyer, portretem awangardowej artystki Katarzyny Kobro, poetki i prozaik Joanny Kulmowej czy poetki i tłumaczki literatury dziecięcej Ireny Tuwim.

Szczegółowy program

Bilety: 40 zł, ulgowy 30 zł do kupienia w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi 

Masha i Kortez

Ona – jedna z czołowych artystek niemieckiej sceny indie pop. On – autor spektakularnego muzycznego debiutu ostatnich lat. Masha Qrella i Kortez tworzą wspólny projekt, który swoją premierę będzie mieć na naszym festiwalu.

Masha Qrella – artystka o niemiecko-rosyjskich korzeniach, związana z legendarną, berlińską wytwórnią Morr Music, tworzy delikatne, melodyjne piosenki z domieszką zmysłowej elektroniki. Kortez – okrzyknięty jednym z największych, wschodzących talentów na naszym rynku, w błyskawicznym tempie zdobył tłumy fanów i uznanie krytyków. Wyedukowany pianista i puzonista wybrał śpiewanie – melancholijne i intymne.

Masha i jej berliński zespół otwierali kilkanaście koncertów Korteza podczas jego ubiegłorocznego tournée. Na Festiwalu Łódź Czterech Kultur zagrają już razem. 

Ten koncert to początek wspólnej muzycznej przygody dwojga znakomitych artystów, a łódzka publiczność, jako pierwsza pozna efekty tej współpracy – zapowiada Marcin Tercjak, kurator sekcji muzycznej festiwalu, który zdradza, że Masha i Kortez pracują już razem nad zupełnie nowymi piosenkami. 

rybka

„Złota Rybka” – spektakl dla dzieci Teatru Lalek Arlekin im. H. Ryla w Łodzi powstaje na podstawie interpretacji Aleksandra Puszkina. Reżyseruje młoda artystka – Maja Garmulewicz. Warto pamiętać, że „Baśń o rybaku i złotej rybce” jest starą przypowieścią ludową, znacznie starszą niż jej najbardziej popularne literackie wersje. Po raz pierwszy opublikowali ją bracia Grimm w 1812 r., ale już dwadzieścia lat później wziął ją na warsztat znakomity poeta rosyjski Aleksander Puszkin. W jego wydaniu „Baśń…” nabrała nowego, bardzo rosyjskiego charakteru. Głęboko zanurzona w ludowej kulturze Rosji stała się dla potomnych wzorcem baśni, przyćmiewając niemiecki oryginał.

W inscenizacji Teatru Lalek Arlekin całe bogactwo folkloru zawarte w pierwowzorze literackim nabierze dodatkowego kształtu, a to głównie za sprawą scenografii Katarzyna Rynkiewicz – młodej artystki, która została obwołana wschodzącą gwiazdą scenografii. Jeżeli doda się do tego muzykę autorstwa Michała Makulskiego i odważną inscenizację Mai Garmulewicz to dostaniemy prawdziwy artystyczny fenomen: klasyczną baśń zanurzoną głęboko w folklorze carskiej Rosji, ale podaną w bardzo nowoczesny, by nie powiedzieć nowatorski, sposób.

Realizacja:

Reżyseria: Maja Garmulewicz

Scenografia: Katarzyna Rynkiewicz

Opracowanie muzyczne: Michał Makulski

Występują:

Karolina Zajdel

Wojciech Schabowski

 

tellas for cagliari Capitale della cultura 2015 Cagliari IT

Tellas dorastał na Sardynii, której dziki i surowy krajobraz stał się inspiracją dla artysty i ukształtował jego specyficzną estetykę, wykorzystującą połączenie przestrzeni i kształtów. W 2014 roku „Huffington Post” umieścił go na liście 25 najbardziej interesujących artystów na świecie. Swoje koncepcje Tellas wyraża stosując różne techniki – tworzy wielkoformatowe malowidła w przestrzeni publicznej, instalacje, płótna, grafiki, ilustracje oraz produkcje audio-video. Kompozycję jego prac uwypukla ograniczona paleta, która często składa się z różnych odcieni jednego koloru. Powtórzenia detali, które kryją się w plątaninie precyzyjnie wytyczonych linii, wytwarzają wrażenie głębi i równowagi. Tellas swoje wielkoformatowe dzieła tworzy zarówno na ścianach okazałych miejskich budynków, jak i niszczejących, opuszczonych wiejskich zabudowań.

W swoich pracach Tellas zgłębia złożone związki pomiędzy elementami organicznymi, takimi jak liście, gałęzie, woda, oraz środowiskiem stworzonym przez człowieka. W przeciwieństwie do wielu innych artystów street-artowych, unika głębokiego zaangażowania społecznego czy politycznego, koncentrując się raczej na wizualnej wartości sztuki, która powinna przynosić odbiorcom bogate przeżycia estetyczne.

Dla łódzkiego festiwalu artysta przygotowuje projekt, który zostanie zrealizowany przy Sienkiewicza 59. 

 

Partnerzy wydarzenia:

clariant  Torggler

expo